A A A

Taiji / Tai-Chi

TAIJI QUAN (TAI – CHI CHUAN) polega głównie na płynnych ruchach które wzmacniają mięśnie i uelastyczniają je oraz poprawiają krążenie krwi. Tai-Chi pomaga poprawić koordynację ruchów, równowagę, giętkość, siłę nóg oraz pomaga w walce ze stresem. Zajęcia polecane są dla ludzi w różnym wieku i o różnym stanie zdrowia. W ćwiczeniu bierze udział całe ciało. Przynosi to dobre efekty w leczeniu chorób kręgosłupa, poprawia trawienie i metabolizm. Ćwiczenia te nie wymagają nadmiernego wysiłku fizycznego i nie obciążają żadnej partii ciała, poprawiają wytrzymałość organizmu.

 

Celem Tai-Chi jest uzyskanie stanu równowagi między ciałem a umysłem, uwolnienie się od napięcia i stresu. Dla początkujących zazwyczaj najważniejszy na początku jest aspekt zdrowotny i relaksacyjny oraz piękno i przyjemność płynące z charakterystycznego dla Tai-Chi miękkiego, kolistego ruchu.

 

Tai-Chi mimo iż w internecie i literaturze można spotkać pod różnymi definicjami jak:

  • medytacja w ruchu

  • chińska gimnastyka zdrowotna

  • łagodne ćwiczenia rozluźniająco oddechowe

  • ćwiczenia dla ciała i ducha

  • ćwiczenia poprawiające krążenie energii witalnej

  • ćwiczenia równoważące Yin i Yang

to przede wszystkim sztuka walki zaliczana do grupy tzw. systemów wewnętrznych Kung-Fu (Wushu). Obejmuje trening ćwiczeń podstawowych, form – złożonych układów (taolu), ćwiczenia z partnerem – pchające dłonie (tui shou) oraz samoobronę. Trening koncentruje się głównie na koordynacji między ciałem a umysłem zgodnie z koncepcja chińskiej nauki qi (energia witalna) i nie jin (siła wewnętrzna).

Tai Chi dzieli się na różne style. Najbardziej popularne to Chen, Yang, Wu i Sun, to również umiejętność posługiwania się bronią taka jak: miecz, szabla, wachlarz, kij, włócznia

 

 

Tai-Chi Chuan dla każdego ma inna szczególną wartość, może być ciekawe tak samo dla osoby ambitnej, szukającej wyzwań i dla poszukującej wyciszenia. Przyjemności i korzyści czerpane z treningu będą inne dla osoby młodej i starszej, zdrowej i cierpiącej na jakaś dolegliwość.

Najważniejsze jest jednak aby ćwiczenie Tai-Chi sprawiało przyjemność, aby czas spędzony na ćwiczeniu był czasem dla nas.

Agnieszka Markiewicz

 

opracowanie napisano dzięki artykułom Adama Wyparta i Andrzeja Kalisza